آلبوم محمد غفاري (نقاش)

Kamal-ol-molk

تعداد عکس های این آلبوم : 0
تعداد نظرات : 0

|عکس و مطالب جدید خود را در رابطه با این آلبوم، از طریق آپلود سنتر سایت، برای ما ارسال نمایید تا بنام خودتان در سایت قرار گیرد.|

| Please send us, your photos and information in relation to this album, by upload center... or this Email: memarjoon@gmail.com|

زندگینامه محمد غفاری (کمال الملک)

Kamal-ol-molk محمد غفاری (کمال الملک)


نام اصلي:              محـمد غـفاری

تاريخ تولد:              1845 - 1224 شمسي
تاريخ درگذشت:      18 آگوست 1940 - 27 مرداد 1319 (95 ساله)
محل تولد:               کاشان، ایران
محل درگذشت:      نیشابور، ایران
محل خاکسپاري:   نیشابور، جنب آرامگاه عطار نیشابوری
مليت:                      ایرانی
زمينه فعاليت:         نقاش و طراح
آثار شاخص:           تالار آینه، فالگیر بغدادی و ناصرالدین‌شاه قاجار
جنبش:                    طبیعت‌گرایی اروپایی
همسر:                   زهرا خانم

استاد(ان):              -----
شاگرد(ان):             -----

زندگينامه:

محمد غفاری معروف به کمال‌المُلک نقاش ایرانی، در تاریخ 1224 ش و در خانواده ای هنرمند و سرشناس در شهر کاشان بدنیا آمد. وی یکی از مشهورترین و پر نفوذترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران بوده و برادر زاده میرزا ابوالحسن غفّاری معروف به صنیع‌الملک و پسر میرزا بزرگ که همچون پدرانش دارای حرفهٔ نقاشی بود، است. غفاری پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در کاشان به همراه برادر بزرگترش به تهران آمد و در دارالفنون در رشتهٔ نقاشی ادامه تحصیل داد. پس از گذشت سه سال تحصیل وی در دارالفنون، هنگامی که ناصر الدین شاه از این مدرسه بازدید می‌کرد، کار او را پسندید و وی را به دربار فراخواند. او با خواهر مفتاح الملک یکی از مقامات دربار ازدواج کرد که ثمرهٔ این ازدواج یک دختر به نام نصرت و پسری به نام حسین علی خان شد.

در دورانی که همراه با برادر بزرگترش در مدرسه دارالفنون در رشتهٔ نقاشی مشغول به تحصیل بود، هر دو برادر در مدت سه سال تحصیل خود توانستند موفقیت‌های بسیاری را کسب نمایند. در پایان سال سوم، ناصرالدین شاه در حین بازدید از مدرسه دارالفنون با دیدن تابلویی که از چهره اعتضاد السلطنه، رئیس وقت مدرسه دارالفنون که توسط محمد غفاری کشیده شده بود، تحت تاثیر قرار گرفت و دستور داد تا او را به عنوان نقاش به استخدام دربار درآورند.

با حضور در دربار، ابتدا لقب خان، سپس پیشخدمت مخصوص به وی اهدا شد و پس از چندی ناصرالدین شاه، تحت تاثیر آثار او قرار گرفت و سبب گردید تا ناصرالدین شاه خود به شاگردی وی در آید و او را در ابتدا به لقب نقاش‌باشی و سپس به لقب کمال الملک منصوب کند. در مدت حضور وی در دربار، او 170 تابلو کشید که معروف‌ترین آن‌ها تالار آینه می‌باشد و اولین تابلوییست که آن را با نام "کمال‌الملک" امضا کرده ‌است.

سفر به اروپا:

پس از کشته شدن ناصر الدین شاه کمال الملک در سال 1276 ش، برای مطالعه به اروپا رفت. مدتی بیش از سه سال را در فلورانس، رم و پاریس گذرانید و در موزه‌ها به رونگاری از آثار استادانی چون رامبراند و تیسین پرداخت. در پاریس با فانتن لاتور آشنا شد. سفر اروپا تأثیری مثبت در اسلوب کار و حتی طرز دید او گذاشت. وی در سال 1279 ش، به دستور مظفر الدین شاه به ایران بازگشت و کار در دربار را ادامه داد، ولی عملاً نتوانست با خواست‌های شاه جدید کنار بیاید. به عراق رفت و چند سالی را در آنجا گذرانید. در سال‌های 1281 تا 1283ش، تابلوهای "زرگر بغدادی" و "میدان کربلا" را به هنگام اقامتش در عراق نقاشی کرد.

بازگشت به ایران:

بازگشت کمال الملک به ایران، مصادف با انقلاب مشروطه شد. او اگرچه به مشروطه خواهان متمایل بود ولی در جنبش مشروطه مشارکت مستقیم نداشت. در این هنگام کمال الملک با انتشار مقالات و ترجمه برخی آثار ژان ژاک روسو و دیگر نویسندگان آزادی خواه فرانسه، به سهم خود با حرکت مردم، همراه گردید. در سال‌های بعد، مدیریت مدرسه صنایع مستظرفه را بر عهده گرفت. در این مدرسه با کوشش فراوان به پرورش شاگردان همت گماشت که زبده‌ترین‌شان، خود استادانی در مکتبش شدند.

سرانجام به دلیل اختلافاتی که با وزیران معارف بر سر استقلال مدرسه پیدا کرد، در سال 1306 ش، از کار تدریس و شغل دولتی دست کشید و به ملک شخصی خود در حسین آباد نیشابور کوچ کرد. در آنجا بر اثر حادثه‌ای در سال 1307 ش، از یک چشم نابینا شد اما تا سال‌های آخر زندگانی به نقاشی ادامه داد. در شرح این حادثه روایت‌ها مختلف است از جمله گفته می‌شود که سالار معتمد گنجی، از خوانین منطقه و دوست کمال‌الملک، آجری را برای زدن یک کارگر حمام پرانده که به عینک و چشم کمال‌الملک آسیب رسانده است. قاسم غنی پس از این حادثه بر بالین استاد حاضر شد و پس از آن او مدتی یرای معالجه به تهران رفت.

سرانجام محمد غفاری (کمال الملک) در 27 مرداد سال 1319 ش ساعت 2 بعدازظهر روز یکشنبه بر اثر کهولت سن بیمار شد و درسن نود و پنج سالگی در منزل محمد غفاری، نوه ی دختری اش چشم از جهان فرو بست. او وصیت کرده بود که در باغ خودش واقع در حسین آباد دفن شود مدفنش محل استراحت دوستان و دوست دارانش باشد‚ اما بنا به دلایلی وی را در نیشابور‚مجاور مزار شیخ فرید الدین عطار نیشابوری به خاک سپردند.

سبک کمال‌الملک:

کمال الملک از همان آغاز فعالیت هنری اش تمایلی قوی و آشکار به روش و اسلوب طبیعت گرایی اروپایی داشت. با ظهور کمال الملک وظیفه‌ای جدید برای نقاش دربار معین شد. او می‌بایست رویدادها، اشخاص، ساختمان‌ها، باغ‌ها و غیره را همچون عکاسی دقیق ثبت کند تا به عادی‌ترین مظاهر زندگی و محیط درباری سندیت تاریخی بخشد. بی سبب نیست که کمال الملک در این دوره اغلب پرده‌هایش را با افزودن شرحی درباره موضوع رقم می‌زد. با این زمینه فکری و هنری کمال الملک به اروپا رفت. هدف او شاید فقط ارتقای سطح دانش فنی اش بود.

در موزه‌های اروپا، آثار استادان رنسانس و باروک را دید و شیفته آنها شد. منطقاً او به لحاظ فرهنگی، ذهنی و سابقه هنری آمادگی رویارویی و احتمالاً بهره گیری از جنبش‌های دریافتگری (امپرسیونیسم) و پسا دریافتگری را نداشت. اما زیبایی‌شناسی کلاسیسیسم رنسانس و سبک و اسلوب بغرنج هنرمندانی چون رامبراند را نیز به درستی درک نکرد با این حال آکادمی گرایی در او قوت گرفت و هنگامی که به ایران بازگشت بیش از پیش به هنر دانشگاهی سده نوزدهم وابسته شده بود. حتی بعداً در بازنمایی موفقیت آمیز برخی موضوع‌های اجتماعی نیز از این وابستگی رهایی نیافت. او اساساً چهره نگار و منظره نگار بود و در تک چهره‌هایی چون "سید نصرالله تقوی" قابلیت و مهارت خود را به حد کمال نمایان ساخت. کمال الملک با کوشش‌های خود در مقام نقاش و معلم، پاسخی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی زمانه‌اش به تحول جامعه داد. بازتاب این کوشش‌ها، خصوصیات اخلاقی، نحوه زندگی و واقعه کور شدنش در ذهن مردم از او یک مرد افسانه‌ای ساخت.

با کار او جریان دویست‌سالهٔ تلفیق سنت‌های ایرانی و اروپایی به پایان می‌رسد و سنت طبیعت‌گرایی اروپایی در قالب نوعی هنر آکادمیک تثبیت می‌شود. نسخه اصل تعدادی از تابلوهای مشهور کمال الملک در کاخ گلستان در معرض نمایش قرار دارد.

فهرست آثار کمال‌الملک از سال 1290ق:

    1- مرد برهنه
    2- دورنمای دماوند
    3- دورنمای دیگری از دماوند
    4- آخوند رمال
    5- تصویر نیم‌تنه ناصرالدین‌شاه
    6- تصویر مشهدی ناصر
    7- زن پای چراغ
    8- خانه سنگی
    9- خانه دهاتی
    10- دورنمای دیگری از باغ مهران
    11- کپیه از تابلوی مزین‌الدوله (میوه)
    12- سن ماتیو
    13- کپیه تیسین
    14- رمال بغدادی
    15- تصویر عضدالملک
    16- دورنمای مغانک
    17- پیرمرد (ناتمام)
    18- مصری
    19- تصویر دیگر مصری
    20- فانتن لاتور
    21- کبک بی‌جان
    22- تصویر نیم‌تنه اتابک
    23- صورت جوانی کمال‌الملک
    24- رمال
    25- تصویر کمال‌الملک در حال تبسم
    26- زرگر بغدادی
    27- صورت کمال‌الملک با کلاه
    28- بن‌زور (Gyula Benczur)
    29- دربان (پرتیه)
    30- صورت دیگری از کمال‌الملک با شنل
    31- تصویر زن (مداد)
    32- زری یراقی‌های یهودی
    33- صورت دیگری از جوانی کمال‌الملک
    34- زنجیری
    35- تصویر زن (با همکاری گوردیجانی)
    36- تصویر ذکاالملک محمدعلی فروغی
    37- تصویر رامبراند
    38- تصویر دیگری از کمال‌الملک
    39- دورنمای چراغ‌برها
    40- بازار مرغ فروش‌ها
    41- صورت سردار اسعد
    42- قالیچه صورت رامبراند
    43- قالیچه صورت کمال‌الملک
    44- قالیچه دورنمای منظره‌ای از شمیران
    45- تصویر حاج نصرالله تقوی
    46- قالیچه دورنمای یاخچی‌آباد
    47- کپیه رافائل
    48- کپیه تابلوی دیگری از تیسین
    49- کپیه ونوس
    50- تصویر مظفرالدین شاه
    51- تصویر احمدشاه
    52- تصویر کمال‌الملک (آبرنگ)
    53- تصویر مولانا (آبرنگ)
    54- عرب خوابیده (آبرنگ)
    55- حوضخانه صاحبقرانیه
    56- تکیه دولت
    57- دورنمای پس قلعه
    58- دورنمای زانوس
    59- تالار آیینه
    60- دورنمای لار
    61- صورت ناصرالملک
    62- تصویر پسر ناصرالملک
    63- تصویر مشیرالدوله
    64- تصویر وثوق‌الدوله
    65- تصویر ضیع‌الدوله
    66- پرنده الوان (آبرنگ)
    67- دورنمای شهر از پشت‌بام صاحبقرانیه
    68- دورنمای توچال از پشت‌بام مدرسه (ناتمام)
    69- قالیچه منظره خیابان شمیران
    70- زن
    71- کپیه باسمه‌ای فرنگی (به دستور احمدشاه)
    72- کپیه باسمه‌ای دیگر (به دستور احمدشاه)
    73- عمله طرب (نوازنده‌ها)
    74- تصویر ایستاده یکی از پیشخدمت‌های دربار
    75- نیم‌تنه یکی از درباریان (آبرنگ)
    76- بازار کربلا
    77- منظره آبشار دوقلو
    78- حوضخانه عمارت گلستان
    79- تصویر میرزا علی‌اصغر اتابک (نیم تنه)
    80- تصویر میرزا علی‌اصغر اتابک (تمام قد)
    81- تصویر آقاعلی معین‌الحضور (آبرنگ)
    82- باغشاه
    83- دوشان‌تپه
    84- کاخ سلطنت‌آباد
    85- سرایداریاشی
    86- دختران گدا
    87- عمو صادق شیرازی

روزشمار زندگی کمال‌الملک:

    1226: تولد کمال الملک در تهران
    1226: سفر به کاشان در شش ماهگی
    1234: سفر به تهران برای تحصیل
    1235: ورود به مدرسه دارالفنون
    1242: ورود به دربار به دستور ناصرالدین شاه
    1255: گرفتن لقب نقاش‌باشی
    1258: گرفتن لقب نقاش‌باشی خاصه
    1262: ازدواج با زهرا خانم
    1263: به دنیا آمدن دخترش نصرت
    1267: متهم شدن به دزدی، هنگام کشیدن تابلوی تالار آیینه
    1269: گرفتن لقب کمال‌الملک از ناصرالدین شاه
    1272: آغاز به آموختن زبان فرانسه
    1273: سفر به اروپا و اقامت در ایتالیا
    1274: ورود به پاریس
    1276: دیدار با مظفرالدین شاه در فرانسه
    1277: چاپ زندگی‌نامه کمال‌الملک در روزنامه شرافت، شماره شصت
    1277: بازگشت به ایران و گرفتن نشان درجه اول و حمایل سبز مخصوص دربار
    1278: سفر به عراق، هم‌زمان با سفر مظفرالدین شاه به خارج
    1280: بازگشت به ایران و تمارض مصلحتی به سکته
    1285: مرگ مظفرالدین شاه و خوب شدن سکته استاد!
    1287: پیشنهاد تأسیس مدرسه صنایع مستظرفه به دولت
    1269: درگذشت پسرش حسینعلی خان
    1297: درگذشت همسرش
    1298: درگذشت مادرش حدود
    1302 تا 1306: درگیری کمال‌الملک با وزرای معارف دولت وقت
    1306: استعفا و آغاز بازنشستگی و اقامت در حسین‌آباد نیشابور
    1307: نابینا شدن یک چشمش
    1319: درگذشت کمال‌الملک در نیشابور و مدفون شدن در کنار عطار نیشابوری


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Name:                        Mohammad Ghafari (Kamal-ol-molk)
Born:                          1845
Died:                          August 18, 1940 (aged 95)
Born in:                      Kashan, Iran
Died in:                      Nishapur, Iran
Nationality:               Iranian
Field(s) of activity: Painter
Notable work(s):     Mirror Hall, Soothsayer from Baghdad, Painting of Naser al-Din Shah Qajar
Movement:              A new style in Iranian art
Husband of:              Lady Zahra
Student of:               -----
Teacher of:               -----

Biography:

Mohammad Ghaffari, better known as Kamal-ol-Molk, born in Kashan in 1848, to a family greatly attached to art, and undoubtedly one of the most eminent artists in Iran, tracing their origins back to notable painters during the reign of Nader Shah. Kamal's uncle, Mirza Abolhassan Khan Ghaffari, known as Sanee-ol-Molk, a 19th-century celebrated painter, was unrivalled in watercolor portraits. His father, Mirza Bozorg Ghaffari Kashani, was the founder of Iran's painting school and a famous artist as well. His brother, AbuTorab Ghaffari, was also a distinguished painter of his time. Mohammad developed an interest in calligraphy and painting at a young age. In his childhood eagerness, he drew charcoal sketches on the walls of his room. Some of the sketches he drew in that very house may amazingly, still be visible.

Upon completion of his primary education, Mohammad moved to Tehran. To further his studies, he registered in Dar-ul-Funun School, a modern institute of higher learning in Persia, where he studied painting with Mozayyen-od-Doleh, a well-known painter who had visited Europe and studied Western art. He studied there for a period of three years. In his school days, the young Ghaffari was given the name Mirza Mohammad Kashi. In this short period of education he was able to attract public attention to himself as a talented artist.

In his visits to Dar-ol-Fonoon, Naser al-Din Shah Qajar came to know Mohammad Ghaffari and, having observed his talent, he invited him to the court. Mohammad did his best to perfect his technique. Noticing his mastery in painting, Nasereddin Shah gave him the title "Kamal-ol-Molk (Perfection on Land)."

During the years he stayed at Naser al-Din Shah Qajar's court, Kamal-ol-Molk created some of his most significant works. The paintings he did in this period, which lasted up until the assassination of Nasereddin Shah, were portraits of important people, landscapes, paintings of royal camps and hunting grounds, and different parts of royal palaces.

In this busiest period of Kamal-ol-Molk's artistic life, he created over 170 paintings. Unfortunately, most of these paintings have either been destroyed or taken abroad. The works he created in this period indicate his desire to discover the laws of oil painting. He advanced so much that he even acquired laws of perspective by himself and applied them to his works. His mastery in the delicate use of a brush was well as bright and lively colors distinguished him from his contemporaries.

Visit to Europe:

Following Naser al-Din Shah Qajar's death, Kamal-ol-Molk found it impossible to work under his son, Mozaffar ad-Din Shah Qajar. Therefore, he set out for Europe in 1898, at the age of 47 to improve his art. Once there, he had discussions with distinguished European artists on style and technique, and copied some of Rembrandt's works, including "Self Portrait", "Jonah", and "Saint Matthew". Kamal-ol-Molk visited most of Europe's museums and closely studied the works of some well-known artists such as Raphael, Titian, and adapted and altered some of their works. He stayed in Europe for about four years. In 1902, he returned to Iran.

Migration to Iran:

The increasing pressure on Kamal-ol-Molk, originating in Mozaffar ad-Din Shah Qajar's court, left him no option but to leave his country for Iraq, in spite of all the affection he felt for Iran. The visits he made to the holy cities in Iraq inspired his work at this time. "Karbala-ye-Moalla Square", and "Baghdad Jewish Fortune Tellers" are two of his most magnificent works of this period.

With the advent of the Constitutional Movement, after a two-year stay in Iraq, Kamal-ol-Molk returned to Iran and joined the Constitutionalists because of the hatred he had developed towards Mazaffareddin Shah's government. Portraits like "Commander Asa'd Bakhtiari" and "Azad-ol-Molk" signify this period.

Kamal-ol-Molk Art School:

The post-Constitutional Movement era of Persia brought about a new atmosphere for the artist. The Constitutionalists were cultured and appreciated art more than did their predecessors, thus respect for Kamal-ol-Molk and his works increased.

The master established Sanaye Mostazrafeh Art School, better known as Kamal-ol-Molk Art School, pursued his artistic career and steadied a new style in Iranian art. The School's goal was to find new talents, embrace them and educate them in the best possible way. Kamal-ol-Molk did not confine himself to painting. Rather, he introduced other arts and crafts such as carpet weaving, mosaic designing, and woodwork to his school in order to revive the dying fine arts. In addition to teaching art, through his kind behavior he also taught students love, morals and humanity. Many a time he stayed late at school, teaching. He even allotted a portion of his monthly payment to poor students.

Death:

Kamal-ol-Molk died in Nishapur, Iran, in 1940. Mournful people, especially family and closely related friends, marched his body next to the tomb of Sufi poet, Attar.

Selected works:

    ????    Mirror Hall
    ????    Soothsayer from Baghdad
    1889    The spring hall of Golestan Palace
    1898    The Egyptian man
    1899    The Doshan Tappeh Street
    1901    The Baqdadi goldsmith
    1925    The Kamal-ol-molk profile portrait

نظر شما درباره این آلبوم

نام شما : *  
پست الکترونیک : آدرس ایمیل اختیاری بوده و در سایت نمایش داده نمی شود
متن : *
آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود
آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود
آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود
آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود
آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود آیکن عکس دانلود
 
7 + 7 =  
 
  - نظرات پس از تائید نمایش داده خواهند شد .
- نظراتی که در آنها به شخص خاصی توهین شده باشد ، تائید نخواهد شد .
- نظراتی که به عکس بالا یا سایت مرتبط نباشد ، تائید نخواهد شد .
- نظرات خیلی کوتاه تائید نخواهد شد .
این آلبوم را در گوگل محبوب کنید.